Islamic calendar

Wednesday, 2 May 2012

Ko Mok Keja Sik?

Assalamualaikum


ermm
pernah sik orang tegur kita untuk menjadi lebih baik??
pernah sik orang ajak kita molah benda bait??
tapi, kita sik suka nya tegur n sik suka nya ajak kita??
mun mok bait, bait sorang-sorang la kan?


camne mun someday, orang ajak kita kerja pungut daun pegaga belakang rumah bapak aku? Pas keja dapat gaji. Lepas dapat gaji boleh shopping sama-sama. Bena sik?
Ekceli, orang nok salu ajak-ajak kita buat bait ya, nya mok kita masuk syurga sama-sama ngannya
Ne lebih bes?
Masuk syurga sorang-sorang ka, masuk syurga ngembak kazen-mazen n kawan-kawan serta jiran tetangga.
Mestila best gik mun rame-rame nak?
Ekceli, ritok juz mok madah ngan takrang supaya jangan jauhi orang yang membawa kita kepada kebaikan :D

PEACE


tok la pokok pegaga bapak aku tanam :p

Thursday, 26 April 2012

Ko Tauk Sik?!!

Assalamualaikum
hye everybody


Mok tauk sik apa aku tauk??


Mun sik mok sikhal.. Sik kesah.. Ok.. Fine.. Aih? Agik juak mok baca??
:p


Ekceli apa aku mok share ritok is pasal ISLAM
Best nak bila kita bukak-bukak jak mata, nama kita udah Siti, Latifah, Sakinah, Aishah. Tapi kita sik juak hargai nikmat jadi muslim ya.


Mok tauk sik apa maksud ISLAM?
ISLAM dalam maksud skema nya adalah 'tunduk dan patuh kepada Allah'. Eyh?? Baruk tauk ka?
ISLAM tok bukan hanya title untuk agama. Penah sik dengar Islam is the way of life? Nang bena la statement ya. Islam tok sebuah agama yang lengkap. Sampe kau mok pegi ke jamban pun ada caranya. Kau mok bljar pun ada adabnya. Sebab yala aku madah Islam ya cara hidup, sebab nya panduan untuk setiap sisi kehidupan.


(Sorry, post kali tok panjang ckit)


Kakya tek,
Mun apa-apa jak menyalahi hukum Allah, so nya bukan Islam la (sik tunduk dan patuh kepada Allah).
Okey, contohnya. Pusak kan suka ambik kita pun ikan atas meja dapur nak? (atau bahasa lebih kasarnya, pusak ya suka curi ikan goreng nok kita molah tek). Tapi perbuatan pusak ya hukum alam nak? Memang sejak dunia tok dipolah, nang sifat pusak ya macam ya. Then, mun pusak ya sik 'mencuri', so nya bukan Islam la.. (get it?) Hukum alam = Hukum Allah


Sigek gik contoh tentang subjek fizik nok kita belajar ya
Semua hukum-hukum (Charles's Law, Boyle's Law, Archimedes Principle etc) nok kita study ya semua hukum Allah. Okey, bayangkan pelampung ya ada angin, n bila di engkah lam aek nya tenggelam or timbul? Timbul la kan? Sebab nya ikut hukum Allah. Allah dah tetapkan hukum nya macam ya. Munnya tenggelam, maksunya, nya dah ingkar perintah Allah.


So, ya jak la aku mok explain sal Islam untuk kita berfikir sedikit he2

Menara Masjid Asyakirin (ignore bintang n bulan nok bengkok atas ya)

Wednesday, 28 March 2012

Ayat Powerhhhhhhh #1

Assalamualaikum warahmatullah :D


Well, setiap malam Rabu ada kelas Tadabbur Al-Quran kat Masjid Asy-Syakirin
(ok, so what???)


Ekceli, aku mok madah yang aku suka la pegi ke kelas ya
Sebab cara ustaz ya sampaikan ilmu untuk pendengar-pendengarnya memang cool la
Mun sik cayak datang la ke Bintulu

Anyway, kelas tok maksudnya kelas untuk mendalami ayat-ayat Al-Quran. And recently, kmk org baruk jak abis belajar tentang surah Yasinnnn.. Cool kan?? :p Kau ada??


Satu sesi kelas ya ada la dalam 7-9 ayat kmk org belajar la
So, maksudnya sik la kmk org belajar satu surah ya untuk satu malam. Banyak lalu benda yang mok dihuraikan n difahami.


Surah Yasin tok sebenarnya mok dekatkan kita dengan Allah. Banyak la nya cerita tentang apa yang Allah ciptakan, tentang manusia yang dihina n diuji bila mok sampaikan Islam, tentang manusia yang mengejek insan yang try embak sidak menyembah Allah.


And part yang aku palingggg suka is part Allah ceritakan sal syurgaaa dalam surah Yasin ya
Memang masyukkkk la
Genti org eran kenak aku senyum sorang-sorang masa ustaz tengah berik penerangan


Sesungguhnya penduduk Syurga pada hari itu, berada dalam keadaan sibuk leka menikmati kesenangan [55]


kat syurga kelak kita akan sibuk dengan semua kenikmatan. kita sikkan sibuk dengan org dalam neraka time ya. wohoo. cam xda masalah alu la mok fikir. bayangkan hidup sik perlu fikir SPM, sik perlu fikir carik duit, sik perlu fikir mok carik kerja sik perlu pa2
elek2 jak men game angry bird
Subhanallah, camya la kesenangan kat cnun bahkan lebih senang agik

Mereka dengan pasangan-pasangan mereka bersukaria di tempat yang teduh, sambil duduk berbaring di atas pelamin [56]
Mereka beroleh dalam Syurga itu pelbagai jenis buah-buahan, dan mereka beroleh apa sahaja yang mereka kehendaki [57]

syurga ya sikkan pernah manusia dapat gambarkan, cuma Allah berik gambaran tentang syurga ya atas apa yang kita mampu fikir jak. :D
bayangkan, buah durian gik udah sedap, apa gik kat syurga lak.. (siyes maok alu masuk syurga)

(Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani [58]

Bagi aku la kan, siapa yang suka mendalami ayat Quran ya memang cool la
Sebab kita akan lebih dekat ngan Allah. Orang-orang yang cool di mata Allah adalah seperti orang yang suka mempelajari Al-Quran kan?? Bukannya orang yang pake kasut Converse or pake kasut sekolah Pallas kan he2


Tok la view belakang rumah aku. cool kan??
Aku harap klak syurga ya ada tempat camtok. home sweet home. mungkin sik la nampak cool dari ctok, mun ktk orang datang ke rumah aku n nikmati kedirik baruk la masyukk!!
juz wanna say hello :D
budak-budak sikda dosa kan?? cool :D



p/s maaf ayat terlalu skema kerana hati saya menjadi lebih lembut dan bersastera bila berjumpa dengan ayat Al-Quran. Bukankan ayat Al-Quran itu tahap sasteranya tinggi?? (sastera untuk bahasa arab la) Kalau mauk dicompare dengan Bahasa Melayu, hmmmmm bagai Bintulu dengan Istanbul, bahkan lebih dari itu. he2

Wednesday, 21 March 2012

Kau Tauk Sik Aku Tengah Sakit Tok??

Assalamualaikum..


Apa khabar??


you know what? Kaki aku sakit. Selauk kali. Mudahan sik patah. Pagi tadik aku lantak pintu.
Well, ya bukan the main story ok. Apa yang aku mok madah, apa2 jak masalah genti ada hikmahnya.
Tadik aku rasa mok nangis juak. Dah ilang skit gigi, sakit kaki gik.
Tapi sebagai hamba yang ingin dicintai Allah, aku try fikir, pahal semua tok.. Chewahhh


Apa yang aku sedar, mun aku sakit, aku selalu mintak tolong Allah, means aku semakin dekat ngan Allah. Aku tauk la perkataan 'semakin dekat ngan Allah' ya skema jak. Tapi mun kita rasa sendirik camne rasanya bila kita buat Allah ya cam gerek kita, kita luahkan apa2 jak katnya, then kita cayak alu katnya, memang kita akan rasa lega and lebih optimis. Sebabbbb Allah ya Tuhan, nya leh buat pa2 jak. Get it??


Then, aku akan rasa lebih sensitif bila tgk org len sakit. Maksudnya, aku dapat memahami camne perasaan nya bila sakit. Rasulullah ya anak yatim, sebab ya la perasaan belas kasihannya tinggi untuk org len. Bygkan munnya sik sensitif, maok ndak ka nya fkir sal umatnya owh?


ya jak la aku mok madah


cgek gik, Allah jadikan perempuan ya bukan untuk diusik. Aku juz mok ktk org tauk la betapa sakitnya aty aku bila ada org laki yang kaco aku, sik hormat aku, n molah aku tok cam anak patung jak. sukati jak mok ngaco aku. bgus2 dah aku sik pake seksi dpn ktk org, kakya ktk org ngaco aku. please la.. Sayangilah umat Islam yang bernama Muslimah mun ktk org benar org muslimat sejati. Lak org len molah camya an family takrang baruk tauk..!!


Rasa dekat dengan Allah lebih sedap gik daripada makan cendol tauk

Tuesday, 20 March 2012

Esok..

Assalamualaikum


Esok aku ambik result SPM
Aku sik tauk la mok rasa apa..
Tapi aku ada juak la rasa bersalah untuk agama aku, agama Islam yang tercinta sebab masa aku mok ambik SPM ya aku rasa macam aku sik buat yang terbaik jak untuk pelajaran aku..
Ramai yang berharap aku dapat result bagus supaya dapat harumkan nama Islam. Tapi aku tok terlalu lalai dengan benda len..
Ya Allah, sebelum result aku keluar ampunkan lah aku sebab sik ambik peluang belajar benar2 :(


And I'm sorry to all muslims sebab sik buat yang terbaik untuk Islam..


p/s rasa down alu tok


harap kawan2 aku dapat result flying colours sebab dah berusaha bersungguh-sungguh
inshaa Allah

Tuesday, 13 March 2012

Kau Pahal Tersengih2 Jak?? Kau Xda Problem ka??

Assalamualaikum :D


Kadang-kadang kita tangga orang sekeliling kita happy jak kan?
Sedangkan kita ada masalah nok kita rasa berat alu..


Tapi seberat-berat masalah or ujian yang Allah berik kat kita, lebih berat dugaan yang Allah berik kat para nabi.. Ne ndak, cdak pegang title 'Nabi' bah. Fikir senang ka mok dpt title ya, so kerja cdak pun berat la.


Orang salu jak madah kat aku ' Kitak tok bersemangat jak rupa', 'Eh kitak tok selalu jak memotivasikan dirik sendiri'


Tapi, aku rasa aku ada banyakkk alu problem!
Mok tauk apa sebab aku nampak bersemangat??


Aku juz tanamkan dalam minda aku yang Allah jadi kan aku kat dunia tok bukan main-main. So, segala apa jak ujian yang Allah berik, nya mok suruh aku kuat. Aku ulang agik ALLAH JADIKAN AKU KAT DUNIA TOK BUKAN SEBAB MAIN-MAIN, GENTI ADA SEBAB YANG LEBIH PENTING. Allah mok manusia makmurkan dunia tok, Allah sayangggg kat kita. Cuma kita jak sik sayang kat Nya. Allah dekkaaattt dengan kita, tapi kita selalu jauhkan dirik dari Nya


Allah lah segala-galaNya
Kadang-kadang eran juak aku, salu jak orang menyumpah-nympah kat FB. Cdak sik puas hati ngan hidup cdak. Semua sikboleh, semua kurang. Sik takut ka Allah marah?? Segala apa yang kita ada sekarang, yala rezeki yang terbaik untuk kita..


Wajah Kesayangan Hamba

Monday, 5 March 2012

Jangan Mok Carik Pasal! he2 *peace*

Assalamualaikum


bok first time kot aku polah post akhir2 malam macam tok
Well' cam biasa, mun aku molah post genti ada something yg aku mok padah nak? (wpun ktk org rasa sik pnting, tapi bagi yes sgt penting :p)


Allah salu la brik ujian kat kita kan?
Kitak org rasa sebab apaNya brik ujian ya??
Sebab Nya syg kita :D


 (Say what?? Sebab Nya sayang kita????)


Aok lerrrr, mun kita senang selalu sik kita ingat katNya??
Tem susah jak kan, kita salu ingat katnya???
(iboh mok bulak, kita manusia biasa jak :p)
So, Nya syg kita, Nya brik la kita problem (yg kita rasa paling berat in de wel) supaya kita rasa lebih dekat katNya
Jadi, asal jak ada problem maksudnya kita perlu refer Allah first, ok? Lepas refer Allah, baruk la refer manusia (sebab manusia xda kuasa apa pun, juz dpt tolong selesaikan ckit2 jak dgn izin Allah)


Tapi, kita sekarang tok, selalu dpt problem hasil dosa kita kedirik.
Contohnya cam bergerek
The problem is, gerek kita mok break an kita, and kita rasa that's a BIG problem
masalahnya, dah terang2 Allah suruh kita jauhi zina (termasuk jauhi couple)
so, camne la kita mok mintak tolong Allah???
Ceciter??



p/s kesian la kat org yang carik masalah hasil buatan dosa kdirik


Anak buah aku yang ke-12 he (dah jadi mak usu dah aku tok, kau ada??)