Islamic calendar

Monday, 1 October 2012

Nang Antap!

Pada sigek hari, seorang cikgu menyuruh anak muridnya menulis 7 benda yang paling antap (ajaib) dalam dunia.

Then, sorang-sorang anak muridnya ngantar kertas ke depan

Bila semua orang udah ngantar kertas ke depan, tinggal sorang murid perempuan yang belom antar kertas ya tek

Cikgu pun agak biak ya

Cikgu: Dik, kenak kitak lom ngantar kertas ngan cikgu?

Dengan rasa serba salah, nya pun jawab

Murid: Cikgu, banyak gilak benda yang ajaib di dunia tok. Sik tauk kmk mok milih 7 benda ajaib ya

Cikgu: Aih, bena kah ktk tok? Coba padah ngan cikgu lok apa benda yang ajaib ya

Murid: Ermm, pertama sekali, kita boleh melihat, kakya kita boleh mendengar, kita boleh berfikir, kita boleh bergerak, kita boleh bercakap, kita boleh belajar, kita boleh makan ngan minum, kita boleh bermain, kita boleh makan nyaman2 (n so on)

-TAMMAT- (LU FIKIRLAH SENDIRI)

ps- aku dapat cerita tok dari seminar tek


Trip to Pacet

Assalamualaikum n hi

2 3 ari tok kat Bintulu ada Borneo Kite Festival kan?
takrang g siya
mekrang g Pacet nehhhhh

you know what?
yesterday was the day that full of happiness :D
Thanks to Allah...

Marek mekrang molah rombongan ke Mojokerto, macam dari Bintulu ke Tatau ya
then dalam Mojokerto ya ada tempat namanya Pacet. Kira tempat peranginan la


rombongan mekrang dalam 40 orang cemya, and juz 3 orang pempuan jak ekot (of coz la tmasuk aku hehehehehe sik mok alah)
[photo is credit to Mohd Afzal]

Mekrang gerak dari IAIN Surabaya, institut tempat mekrang study

and we were riding those army's lorries (how cool is that :p)



nang antik la lorry tok
aku VIP, so aku dapat dok depan :p
can you spot my name there?
orang sitok walaupun sidak embak keta n moto laju-laju, tapi tahap toleransi sidak tinggi. sekda masa mok nyumpah-nyumpah orang mun kenak overtake sikit.



Dalam perjalanan driver ya tanyak la aku

Driver: mbak, tau nggak pacet itu apa?
Aku: nggak pak (dengan muka innocent)
Driver: Pacet itu lintah mbak
Aku: owwwwww, di Malaysia kami panggilnya PACAT pak hehehehe. Sama pak bahasanya (aku ntam jak bahasa indo ya)


tempat orang jual burung
orang Jawa nunggah burung ya 'manuk'
kan mun kita manok ya jadi ayam, hehe



mekrang dah mok sampe dah tok..








Mekrang dah sampe :D







buah tok boleh dimakan
sedap la juak
dahla pokoknya dibah tempat mekrang makan
and the game is ON








Mekrang empuan santai jak dibah pokok


xtvt pegi ke tempat aek terjun
rugi sik ekot
aeknya sejuk cam baruk kluar dari esbok jak


sapa sangka di tengah-tengah kawasan pergunungan tok ada orang Sarawak? hehe


tok main hafal ayat
contoh ayat (sik sure la betol sik)
PAK NAHU TAHU BUAT TAHU
PAK NAHU TAHU PAK ABU SUKA MAKAN TAHU
then ada gik yang tersesat sampe sebut:
PAK ABU PATAH BAHU
nang lawak abis la hehe

all the men are praying
walaupun ramai orang toleh2 jak kat sidak
tapi yalah menunjukkan Islam tok flexible
sine2 pun boleh sembah Tuhan. Bukan lam masjid jak




the best part of all
main baling telo ayam
nang perey la tangga telo pecah kat tangan sidak
sidak elek jak main
tang mekrang empuan yang nebes lebih




Opocot!! Nasib sik gugok tek

sebelum balit mekrang beli la ole-ole sikit


Pak Ustaz tengah mengidam buah mangga


sidak jual kopok2 nok bergantung di atas ya RM 1.70 jak


Finally, we are heading back home :D

Alhamdulillah
dapat juak tangga bumi orang camne
walaupun nya bumi orang, tetap juak nya kepunyaan Allah
aku rasa happy pun bukan sebab enjoy dengan aktivi nya jak
tapi sebab Allah yang berik rasa ya
Cun juak 2 3 ari tok aku rasa kurang semangat
Allah kenal manusia lebih gik dari nya kenal dirik nya sendirik :D
Kan?

Wednesday, 5 September 2012

Aku Ilang Jap

Assalamualaikum n hi

I've been missing for a while
aku pegi kuching kejap
mok uruskan some things hehe

mok tangga gambar aku amik?
mun sik mok close tab skrg juak!

aih, mok juak tangga?

ok2
tanggalah siya

kat pasar satok

cute gilak nya tok Subhanallah
yala aku amik gambarnya
amik gamba nya sik haram
cuma pegang nya haram hehe

fishes

Orchidsssss Subhanallah
mcm2 warna ada
ko ada???

aku kurang mengetahui apa tok
tapi nya kiutttt


ekceli aku main2 jak ambik gambar tok
sekali moto ya berenti bila aku amik gambar
sik cayak?? nok lam gambar ya nya tgh berhenti kan? he2
men2 jak.


Well, banyak agik benda yang aku belajar masa kat cnun
sikpat ditangkap pake DSLR gambaran tentang pengalaman aku ya

tapi benda yang aku kecewa bila tangga tempat wuduk perempuan yang daif di masjid2 n surau2
sampai aku tpaksa amik wuduk kat tandas :(


semoga ramai org sedar perkara tok n sama-sama kita improve hal tok ow?

k lah
Assalamualaikum

bye

Tuesday, 14 August 2012

Sapa Yang Dapat Lailatulqadar

assalamualaikum n hi

sik rasa gik dah mok raya
ok. cop2
sik rasa gik dah mok ke penghujung Ramadhan (sediihh)

tp aku teringat ngan kata-kata sorang 'Motivater Terhormat Bintulu' tok
Ramadhan memang akan pergi
tp
Tuhan kepada bulan Ramadhan sik pernah mati

so kenak beribadah tem puasa jak tp masa-masa len sik?
of coz la masa hari-hari lain amalan kita sik la sehebat masa bulan puasa
tapi bulan puasa adalah booster untuk iman kita

mun dlok kita tok susah mok smyg
masa puasa la kita ubah perangai ya

kan tem posa kita ada semayang tarawih
sebelom tarawih kan smyg isyak
masa yala kita mok berjinak-jinak utk solat. kan2
bukan solat isyak jak, tp solat-solat len juak.

semoga kita jadi orang yang lebih baik lepas puasa tok

tringat kata seseorang ustaz
"mun mok tangga siapa yang dapat lailatulqadar, tangga perangai nya lepas bulan ramadhan. berubah kah sik?"

ok that's all
:D


Monday, 30 July 2012

Dah Polah Baju Raya Ka?

Assalamualaikum n hi


:D


hmmm
kitak orang dah molah baju raya lom?
eh blom?? cepat ckit. sekda orang terimak tempahan agik mun udah lambat lak (bulak jak!)


kebiasaannya mun kita fikir tentang Ramadhan kita akan terfikir puasa, tahan makan, sembahyang tarawih, tadarus al-quran, beli baju raya, polah biskut raya, beli mercun air bomb.. mmm apa gik ow?....  ha, BAZAAR RAMADHAN.. kui3


ok stop that!
kita sepatutnya fikir jauh agik dari ya


time puasa kita mesti jaga mulut, jaga badan, jaga hati, jaga mata betul sik?
pernah sik fikir apahal mesti camya?


dalam bulan hijrah kita ada 12 bulan kan?
and salah satunya Ramadhan
n 11 bulan yang selebihnya kitak orang bayangkan cdak adalah kotoran degil yang ada atas pinggan
then bulan Ramadhan bertindak sebagai pencuci pinggan (Sunlight, Zip, Kuat n apa2 jak la)


dalam bulan-bulan lain kita sukati jak mengumpat orang, makan apa jak kita maok n molah banyak dosa
so, bulan Ramadhan lah bulan untuk kita sucikan balit amalan-amalan kita n amalan-amalan yang kita buat dengan istiqamah dalam bulan Ramadhan ya akan jadi bekal untuk kita di bulan-bulan lain


munlah amalan kita di bulan Ramadhan sik gempak, apa gik amalan kita di bulan lain,
mun masa Ramadhan sik mok amik peluang baca quran, bulan lain apatah agik la.


n satu gik, Aidil Fitri bukanlah masa untuk berbelanja sakan
1 syawal is hari di mana kita berada dalam keadaan fitrah (fitri) bersih setelah kita melalui Ramadhan
n siapa yang sik amalkan start 1 syawal ya apa yang nya amalkan di bulan puasa, maksudnya Ramadhannya sik memberi pengajaran apa-apa untuknya


ekceli, main bunga api, bli baju raya, molah kueh raya hanyalah adat
Hari Raya AidilFitri ya sebenarnya Hari Kemenangan utk sesiapa yang dah melalui Ramadhan dengan susah payah n kesabaran
so, sapa sik posa ya sikda makna la raya untuknya he2






well, please take a look at this:

Thursday, 12 July 2012

Bulak Aih

Assalamualaikum and hi
ritok mok kongsi pa aku dapat dari kelas tadabbur Al-Quran malam ariya

Well,
pernah sik kitak orang tangga tv 3D or panggung 3D or dengar crita pasal ya
genti bila tangga skrin ya, barang dalam tv ya kedak real kan? n kita pun boleh ter-feeling ngan crita kita tangga ya sbb nya macam real bah
(macam la aku pernah tgk, aku dgr dari crita ustaz ya jak tp aku mok bagi tauk penagajarannya. mok tauk sik? mun sik mok iboh)


tp mun kita tangga tv biasa n skrin nya kecik, genti kurang feel kan?
sbb kita nampak bingkai tv ya bah n kita tauk or perasan yang cdak lam tv ya cuma berlakon. (kan2? tapi kita agik juak mok ngga)

mun panggung 3D ya seolah-olah orang yang berada dalam skrin ya real sampe kita pun rasa orang macam mok kejar kita bila orang nok berlakon lam panggung ya lari ke arah depan. (adusss, skema alu ayat aku ritok. Aku sikpat carik frasanya dalam bahasa sarawak bah! Biarkan ke-skema-an ya)


sooooo
macam ya juak HIDUP


ok, mun kita tangga skrin kcik jak grenti kurang feel tek kan.
so, mun kita tangga hidup tok seolah-seolah nya adalah hanya dalam skrin yg kcik, kita akan susah hanyut dan sentiasa tersedar tujuan hidup kita
macam crita lam tv tek, kita tauk orang ya cuma berlakon. kelak-kelak abis la cerita ya.
(dolok aku suka ngga JUVANA. adeh, kantoi)


TAPI, mun kita tangga kat panggung 3D ya, kita boleh hanyut sebab kita syok alu dengan suasana camya
(bulak la mun aku madah aku sik tringin g cya ngga crita harry potter)
sampe kita terlupak yang crita ya akan habis jak lepas 2 3 jam kita tangga.
camya juak mun manusia ya layan gilak urusan dunia, nya sik peka masa hidup nya akan berakhir.
jadi susah la nya mok prepare bila mok jumpa Allah


ok2 aku malas mok crita panjang
tauk la takrang aku sik suka crita byk2 nak?
bye
smoga apa yang aku sampaikan tek takrang faham
mun sik faham

komen jak dibah ya
mun malu sikboh ok?
he2




sik lamak gik posa :D
Selamat Menyambut Puasa to all Muslim

Tuesday, 10 July 2012

Please lah. Aku Sik Suka OK!

Assalamualaikum n hi :D


I've been thinking about this ages ago


Kat dunia tok kan, ada jak perange org yang molah kita sik suka

Ada orang yang sik suka org nok mintak puji
Ada orang yang sik suka org nok sik menepati masa
Ada orang yang sik suka org yang tegurnya terang2 (maksudnya mulut laser la)


Tapiiii


Coba bayangkan
mun lah dunia tok semuaaa orang sama jak cam perange kita
sik la kita boringggggg???


n cgek gik
mun kita try bersabar ngan perange nya tek
bukan kah kita yang dapat pahala? he2

well, semua yang Allah jadikan kat dunia tok ada sebab


bak kata orang 'semua yang berlaku ada hikmahnya'
cewah skema la pulak
ngeh2


pahal ko tok dekat2 ngan aku?? rimas bahh
(dialog adalah rekaan semata-mata)