Islamic calendar

Wednesday, 23 January 2013

Punyalah Kurang AjiNoMoto #3

Udah sidak mesan makanan di kaunter sidak pun amik port di sukut Sugarbun sia..

Saadah: Pah, dari tadik aku nunggu ko mukak cerita ko sal classmate ko ya. (Saadah sik sabar-sabar mok dengar cerita sensasi Tipah tek)

Tipah: Makan lok (kata Tipah dengan slumbernya)

Saadah: Sik mok! Tunggu ko mok bercerita dah molah aku kenyang.

Tipah: Oh, dah kenyang ka? Tok aku amik burger kau.. Hehe

Saadah: Weyh, sik mok la. Cerita la. Please.. Please.. Please.. Curious lalu dah aku tok.

Tipah: Awoook awoook. Aku mok ceta la tok. Cemtok, kan sebelom tok aku duk sebelah nya jak dalam kelas. So, aku salu la pinjam barang macam pemadam, pen ka or else dari nya. Sebelom aku pinjam ya, aku nang mintak izin lok. Tapi mun nya pinjam barang aku, sekda nya nak madah ngan aku. Geram ada jak. Pernah nya sampe berhari-hari pinjam correction tape aku. Bena-bena alu juak aku carik sampe meli baru. Kakya dengan muka slumber jak nya engkah correction tape aku atas meja and she said nothing! Warghh

Saadah: Owhh ya jak ceta ko tek. (muka boring)

Tipah: Mun sik mok dengar sekpa la (merajuk)

Saadah: Cerita la. Muka aku jak boring tapi aku anggap cerita kau ya menarik hehe. Teruskan teruskan.

Walaupun geram dengan reaksi Saadah tapi nya tetap juak bercerita mok meluah hati..

Tipah: Kakya...

Bersambung...



Monday, 21 January 2013

Punyalah Kurang AjiNoMoto #2

Di kaunter Sugarbun..

Tipah: Ko mok pa Dah? Lak aku belanja..

Saadah: Siyes ko tok? (dengan senyman dan mata yang bersinar-sinar sambil tangan ditekupkan ke dada)

Tipah: Sik eh, bulak jak (lalu dikobeknya Saadah). Aoklah

Saadah: Okeyh, mun cemya aku mok Nasi ngan Ayam Goreng, Frenchfries, kakya Eskem Large, ermm pa gik ow??

Tipah: Weyhh, agak-agak la sikit. Aku bukannya anak Datuk pun da duit mok belanja ko lebeh-lebeh (macam mok keluar asap jak telinga Tipah)

Saadah: Alu moha kawan. Aku main-main jak la.

Cashier: Ehem ehem. Kitak duak tok mok kelai ka mok order makanan? Ada banyak gik orang berbaris belakang takduak ya. Alu lari sidak lak kotan nunggu kitak duak kelai lamak gilak ya. (nang bena juak, da sepuluh orang gik berbaris kat belakang sidak)

Bersambung...



Sunday, 20 January 2013

Punyalah Kurang AjiNoMoto #1

Pada sigek hari, Tipah ngan Saadah pegi Mall mok beli pin tudung..

Saadah: Ko pahal Pah, muka serius cam orang menunggu keputusan juara Maharaja Lawak Mega jak?

Tipah: Ko tok agak-agak la mok molah lawak time aku sekda mood tok!

Saadah: Ok lah. Sorry keyh. So, ko apa kes sebenarnya tok? Sik bes na tangga ko camtok. Lelah aku amik ko dari rumah pake moto kapcai aku ya. Camtok ko molah muka kat aku?

Tipah: Pfffttttt. Malas na mok ceta. Tapi memandangkan ko mok gilak tauk macam Detective Conan menyelesaikan masalah tek kan, tok aku ceta pey mulut aku berbuih,

Saadah: Amboi, sik puas ati nampak!

Tipah: (What the?) Ko mok dengar sik? (Sambil memilih pin tudung bentuk basikal kurew warna pink)

Saadah: Aok la. Aku tunggu kau cerita la tok. Nunggu ko bercerita cam nunggu pembukaan majlis jak. Lamak lalu mok sampe ke intinya.

Tipah: Da gik kau ya (sambil kobek Saadah depan cashier di kaunter sebab mok bayar pin ya tek). Ok, camtok. Aku da sorang classmate ya. Nya ok jak sebenarnya. Muka boleh la tahan cam cdak retis lam tv ya. Tapi pange, punyalah kurang AjiNoMoto.

Saadah: Pempuan ka laki? Pa dipolahnya pey molah ko sebel tok?

Tipah: Jap jap, juh gi Sugarbun lok. Sampe sia lak aku cerita ngan kau gik.

Saadah: T.T (apalah biak tok, dah excited mok dengar alu ngembak gi Sugarbun indah)

Bersambung...

Friday, 11 January 2013

Mak!

Aiman Azlan padah dalam video youtubenya or it is called a vlog:

there is a saying
"you don't know what you have until it is gone"
now if you ask me what is the best thing of studying oversea is, I'm not gonna say it's the scholarship, it's the scenery, it's the people, the food, the culture, I'm not gonna say any of those.
The best thing of studying oversea is, at least for me, is that I get to appreciate all the things that i left behind back home. Especially my family, and more specifically my mom.




Sunday, 30 December 2012

Bia Bena Camera Ko Ilang!

(melebih-lebih ada jak tajuk ya, aku cool jak camera ilang :p kononla)

Assalamualaikum n hi


It's been long dah sik tulis post
My spirit to write is kinda slowly going down

Ermm, maybe it's because I lost my camera. Yeah, seriously. My A810 Canon!
And, maybe it's because the imigration problems, that made me unconfirmed to go back home or stay here for the whole-almost-2-months-holiday.
And, mungkin sebab ada benda yang dah banyak buat aku terdiam and berfikir banyak-banyak

Well, one of the thing that I learnt is, mun kita gago ngan dirik kita ajak, boh eran la bila kita mintak tolong, org sik gago gilak mok tolong kita.

Molah orang len happy lebih menyebabkan kita happy daripada happy sorg2 :D

hidup memang boleh bait sorg2 jak, I mean jaga solat, puasa, tutup aurat, tapi sik mengajak orang len kepada kebaikan.
mun camya, boh eran la anak cucu kita lak sik cam pange kita tapi pange cam Set*n

p/s missing Malaysia with all my heart

o Allah, kekalkanlah keamanan negara aku

tinggal kenangan

Tuesday, 11 December 2012

My Dosen :D

Assalamualaikum n hi :D

today, aku excited mok ceta sal my second favourite dosen (bahasa Indo, which means pensyarah in BM)

Well, nya tok dari awal ngajar aku, nang sik lari dari molah orang tetak
Boleh jadi calon raja lawak jak
Masuk kelasnya sik sah mun sik tetak

Aku tangga nya tok sorang bapa yang sangat penyayang
Kan mekrang belajar sal 'ilmu agama dasar, ilmu budaya dasar ........' (aku sik ingat apa tajuknya panjang gilak)

So mekrang slalu membahas tentang pemikiran manusia n perkembangan manusia
Nya banyak la crita pengalamannya
Dari nya sebelum kawen sampe la nya ada anak skrg

Riya da nya ceta
Mun sik jumpa anaknya sehari rasa sik tenang jak atinya
Alah bininya kedirik, jumpa ka sik jumpa ka biasa jak nya madah
So, dari sia aku tersentuh la dengan sifatnya bet alu ngan anaknya

Tadik mekrang memdiskas tentang 'pandangan hidup'
Macam-macam la pandangan orang tentang istilah ya

And ya dosen aku padah

"Saya memandang hidup itu seperti hidup itu adalah sebuah kesenangan. Jadi kenapa perlu disusahkan? Kalau senang ya senang. Kalau susah itu juga kesenangan. Saya juga pandang hidup itu sebagai permainan. Tapi bukan untuk dimain-mainkan. Kita sebagai pemainnya harus bermain dengan betul. Cuma satu saja yang buat saya rasa tidak tenang. Yaitu ketika anak saya sakit. Saya risau kalau mereka ngak mau makan. Ngak mau makan obat. Sampai saya yang jadi sakit"

Kan2?
Wah, sweet alu bapak ya ngan anaknya
huhu

k ya jak mok ceta sbenanya
tersentuh dengan sifat nya yang penyayang
semoga Allah sentiasa memberkati hari-harinya :D

and next week last class aku ngannya
dah mok abis sem dah
sik berasa alu juak :(

K bye :p


Tuesday, 4 December 2012

Bapak Orang Belanda ya?

Seminar bedah buku 'Kitab Kuning Pesantren dan Tarekat' oleh Bapak Martin Van Bruinessen


IKA: Assalamualaikum bapak :D

MR MARTIN: Waalaikumsalam :D (sambil menandatangan bukunya)

IKA: Bapak orang Belanda ya?

MR MARTIN: Iya saya.

IKA: Saya orang Malaysia (neehhhh) pak :D

MR MARTIN: Oh ya? Saya tinggal di Singapura. Tidak jauh ya

IKA: Iya pak

MR MARTIN: Malaysia mana?

IKA: Sarawak pak

MR MARTIN: owh Sarawak

IKA: Pernah ke Malaysia pak?

MR MARTIN: Pernah tapi cuma ke semenanjung (sambil terus tandatangan. soklan aku nok byk alu ya molah nya stuck2 jak mok sign. kikiki)

IKA: Umur bapak berapa ya?

MR MARTIN: Owh, saya sudah tua. 67 umur saya.

IKA: Owh sama kayak bapak saya. Bapak saya 60 (perlu ka mok padah?)

MR MARTIN: iya (habis sign...)

p/s kesimpulannya mok madah ngan mak, aku jumpa org Belanda ehehe.siap sign buku gik. dah la orang Islam
makasih ya pak maok melayan biak kecik tok :p