Islamic calendar

Sunday 16 June 2013

Ponek = Kempunan

Pada suatu pagi, Leman n Saleh study sama-sama di rumah nenek sidak. Sidak duak tok kazen.

LEMAN: Saleh, coba ko ajar aku molah soalan addmath tok lok. Alu angol palak aku molah soalan tok. Dah 2 jam dah sik juak jumpa jawapan. Asa mok nangis aku. (molah muka seposen)

SALEH: Merapu jak kau tok. Mok nangis indah. Padah jak malas nak carik jawapan sia. (tangga soalan addmath ya untuk beberapa minit). Owh, senang jak tok. Aku ajar ko molah

Tiba-tiba...

ALLAHUAKBAR... ALLAHUAKBAR..
Azan pun berkumandang

SALEH: Eh, azan udah tok. Semayang lok juh.

LEMAN: Semayang jak ko sia (sengeh-sengeh). Hehe, aku uzur.

SALEH: (facepalm) Apa punya excuse la ya. Haha. Bah juh gi suro nun. Lak terlepas semayang jemaah kita lak.

LEMAN: Aku lom tergerak hati la mok semayang.. Sorrylah bro, pegi jak ko sinun.

SALEH: Pok, tok bukan tergerak ati, atau tergetar ati atau terketuk pintu hati ka apa ka. Tok soal Allah yang suruh and kita mesti molah apa nya suruh.

LEMAN: Lak mun aku sik ikhlas macam ne?

SALEH: Dolok waktu mak ko suh ko sekolah, ko ikhlas ka? Dah la masuk kelas sains gik. Mesti ko rasa berat nak? Tapi sekarang macam ne? Sebab mak ko paksa and ko sik ikhlas la ko jadi orang pande sekarang. Ngan mak ko leh ikut arahan dengan hati yang sik ikhlas, kenak ngan Allah sik boleh? Maka Allah ya lebih penyayang gik daripadaa mak bapak kita terhadap kita. Banyak kerja yang kita mula-mula molah kerana terpaksa tapi lamak-lamak kita rasa senang mok molah. Cayaklah. Ikhlas ya Allah jak tauk, sedangkan diri kita tok gik siktauk bila kita ada rasa ikhlas ya. Mungkin orang yang paling berat semayang la paling ikhlas sebab nya benar-benar mejal diriknya supaya ikut perintah Allah.

LEMAN: (muka seposen gik dengan mata yang bersinar-sinar seperti kucing dalam ceta Shrek ya)

SALEH: Allah dah berik hidayah dengan kita berupa Islamnya kita dari lahir and banyaknya orang Islam di sekeliling kita. Jangan sampe Allah sik mok dulik gik mok berik cahaya hidayahnya kat kita. 'Ponek' lak mok masuk syurga mun sik dapat hidayah (senyum..)

LEMAN: Bah juh. Aku sik mok kau jak masuk syurga. Aku mok juak masuk...

-TAMMAT-

p/s sik lah terlalu extreme mun aku mention sal syurga neraka lam tok coz dunia kita tok kan kejap jak. in the end, we would end up masuk syurga or neraka. sik salah la aku bercerita-cerita tentang syurga sebab aku mok kita sama-sama menempah 'tiket' ke syurga.

Princess Husna

No comments:

Post a Comment