Islamic calendar

Friday 28 November 2014

Pake apa aku mok madam api pake api?

Munirah: Hangol palak aku ngan nya ya lok. Nak manas jak upa. Orang lain dimanas, kita yang kenak tempias

Atie: Erm (mata maseh baca buku)..

Munirah: Aku rasa nak dirumbak ku muka nya ya. Sekda guna muka kacak, tapi depan orang molah muka masam..

Atie: (tetak nengar Munirah ngerepak lalu ngalih matanya dari buku nangga muka Munirah) Sabar aih..

Munirah: Ne kita nak sabar. Kita dah kakar bait-bait ngannya. Tok sik, balit jak umah, molah muka cam singa ilang anak eh..

Atie: Nya datang bulan kali..

Munirah: Kau tok nang mala jak nak back-up nya..

Atie: Aiheh, elek bah. Pake apa aku mok madam api pake api? Mun aku ekot kau anok nya, nang sik selesai la masalah.

Munirah: Kau tok macam lah sik pernah ada masalah ngan orang.

Atie: Kita empuan tok nang ringan mulut nak nganok orang. Pike senang ka aku nahan dirik aku dari nganok nya ya tek skali an kau? Kadang-kadang kita salu rasa orang lain ya jaik an kita. Tapi kita lebih gik selalu sik perasan yang kita tok lebih gik jaik an orang lain.

Munirah: (terdiam jak nya)

Atie: Biarlah nya. Sabar jak lebih sikit. Lak mun ko susah, nya juak nolong kau. Semua manusia da pange masing-masing. Dunia tok nang tempat untuk kita annoying an orang. Semua ya sekda bila kita dah jejak kaki kat syurga lak.

Munirah: (terus diam jak)

Atie: Ko boh terasa indah an aku. Juh makan kepci. Lapar tok..

***
Abu Dzar r.a berkata bahawa beliau berkata kepada Rasulullah s.a.w.: "Ya Rasulullah, apakah saranan anda sekiranya saya tidak mampu untuk beramal (berbuat baik kepada orang lain)?" Baginda  s.a.w menjawab: "Tahan dirimu dari melakukan kejahatan terhadap manusia. Itu merupakan sedekah kamu kepada diri kamu sendiri." Muttafaq 'alaih.


No comments:

Post a Comment