Islamic calendar

Friday 12 December 2014

Nama Dah Besfren 1#

Wan ngan Hashim ekot geng-geng sidak sama UNIMAS pegi camping kat tepi laut..

Hashim: Ko pahal? Muka menjus sekali jak. (*sambil merenung api dari kayu bakar. Romantik jak upa duk depan ya malam-malam)

Wan: Sekda pa bah.

Hashim: Bulak.. (*senyum singit pipi)

Wan: Ko tok.. Sikpat ku nak napok apa-apa dari kau eh. (*tumbuk bahu Hashim main-main. alu senyum sikit nya tek)

Hashim: Nama dah besfren. *tangan di bahu, mata ke atas, tanda ingga

Wan: Haha.. Sekda pa bah. Angol aku entam biak empuan ya tek. Kurang ajar da jak an aku. Dahla junior. Boleh gik nya marah sebab aku tertinjak nya empun dress. Apa ka kejanya nak make dress di pante tok? (*alu ngerepaknya) Tauk la dirik kacak, tapi boh la rasa kedak anak raja, sampe kenak gigit semut pun nak kamboh.

Hashim: Aih, kenak ko sik marah nya balit? Sak nya tauk diriknya sapa.

Wan: Mun aku anok nya lak, orang lain gik back-up nya. Lak aku alu dicop sik gentleman. Sik mok aku. Diam jak ku tek. Nasib nya empuan. Mun sik udah dirumbak ku mukanya. Muka kacak sik imba ke perange.

Hashim: Sabar Wan Sabar. Haha, lawak juak nangga ko bole ngerepak entam empuan ya. Boh marah ilak dengannya ya. Biasa lah ya manusia. Mun nya encerik susah, bok nya nak ingat sapa dirik nya. Gikpun, orang madah, mun bencik orang, jangan bencik gilak, lak suka baruk tauk. Ne tauk ya jodoh kau. Haha.. (*nyakat Wan)

Wan: Ko boh molah aku kin panas. (*makin muncung jungur nya, merajuk dengan Hashim)

Hashim: Okey-okey. Sorry bah. Ko tauk sik, orang yang pande nya belajar dari kesalahannya empun. Tapi mun orang ya bijak, nya belajar dari kesalahan orang lain.

Wan: Pa beza pande ngan bijak? Lah.. Ko tok. Apa punya peribahasa daaa..

Hashim: Bijak ya darjatnya lebih tinggi dari pande bah.

Wan: Hmm. It make sense.. So? Ko nak madah apa? Mesti ada samting ko nak madah an aku nak? Hashim bah..

Hashim: Yala kau. Aku lom abis kakar gik, dah tanyak macam-macam..

Wan: Elek lah. Bah, cepatlah padah apa..

Hashim: Cemtok. Macam apa nok biak empuan ya dah polah an kau tadik nak, benda ya adalah sebuah kesalahan di mata kau sebab nya kurang ajar di mata kau.

Wan: (*anggut palak. mata nangga Hashim mok mintak penjelasan yang seterusnya)

Hashim: So, kau patut belajar dari sia, yang kau sikleh molah orang lain, macam ne nya molah kau.

Wan: So apa kaitannya dengan 'bijak' and 'pande' tek?

to be continue..



No comments:

Post a Comment