Islamic calendar

Friday 5 April 2013

Handphone Android Yang Dibanggakan

Dua tiga hari lepas, aku ada diberi pengisian or some sort of ceramah from sorang kakak tok.
Benda yang melekat dalam otak aku adalah slot ('izzah dengan Islam). Okay wait! Izzah ya bukan nama orang. Maksud Izzah ya adalah bangga

Well, mun kita rasa kita muslim, sejauh ne kita bangga dengan title ya? Bena ka kita bangga? Atau benar ka kita izzah sebenar-benar izzah ya? Atau kita sik tauk sebenanya kenak kita bangga dengan Islam?
PERNAH SIK TERFIKIR KE SIA?

Dalam slot ya, kakak ya tanyak. KENAK KITA SIK BANGGA DENGAN ISLAM?
(I think most of Muslim now isn't proud to be Muslim)

Jawapannya. Simple jak. Sebab kita sik tauk bena-bena macam ne Islam ya sendirik. Yang kita tauk bila dengar agama Islam, akan terbayang simbol-simbol ibadah jak. Solat, puasa, haji, halal, haram, masjid, pake tudung dan lain-lain. KAN?

Contoh. Kita ada handphone android. Bangga sik pake handphone ya? (of course la bangga)  Kenak bangga? Handphone jak kan? Well, android tok macam-macam ada. Boleh instagram, whatsapp, facebook, main game angrybird dan lain-lain. Bak kata orang 'keren banget sih'.
Bila kita dah tauk android tok 'macam-macam ada', genti kita mok promote kat orang nak? Lebih-lebih gik whatsapp ya. Mun semua ada Whatsapp ya nang jimat lalu la kredit kita.

Kita sebagai muslim seharusnya macam ya! Tapi, biasalah pe'el manusia tok. Bila benda dah ada, selalu di sia-siakan.

Mungkin kita tangga sejarah Islam ya hanya dengan mata, bukan dengan hati. Well, ikut pengalaman aku lah. Bila dengar tentang Ibnu Sina masa gik darjah dolok, i was like this..

Muka sekda perasaan..
.. tapi sebenarnya, Ibnu Sina ya adalah pencetus terciptanya alat-alat perubatan sekarang. Hello! It wasn't the americans okey. Sidak ya nampak cool jak belakon dalam cerita CSI, House and cerita doctor-doctor yang lain, tapi sebenarnya ya semua berasaskan dari orang Islam juak!

Sebenarnya aku tok pun agik juak belajar tentang Islam. Sebab aku rasa 18 tahun aku hidup, macam sia-sia jak gelaran muslim ya. So, sekarang mok tebus usia aku ya. Ajuh, jadilah orang yang bangga akan agama Allah :D

1 comment:

  1. askum ika. mena d padah ktk..perkongsian yg membuka minda org kita.

    ReplyDelete