Islamic calendar

Friday 4 July 2014

Jangan Cuti Berfungsi

Jika dinanti, sedetik bagaikan sehari, sehari bagaikan setahun. Begitulah rasa para syuhada' yang menunggu saat terangkatnya roh mereka ke alam barzakh. Bahagia menanti syurga.

Jika saat itu tak kita ingini, sebulan bagaikan sehari, sejam bagaikan secepat kerdipan mata. Begitulah bagi yang takut mati. Ingin syahid tapi mati takut dihadapi. Semoga Allah memberi kekuatan suatu saat nanti.

Besok hari yang ditunggu semenjak kaki dilangkah ke Surabaya 6 bulan yang lalu. Hmm, 6 bulan yang lalu. Bila berpisah dari apa yang kita suka, banyak yang menggoda untuk undur kebelakang daripada berjuang. Alhamdulillah, Allah masih sayang. Sibuk dengan kuliah, lupa kerinduan rumah yang persis syurga kecil itu sejenak. Tak sangka dah berlalunya 6 bulan di Kota Pahlawan. Tapi bila menghitung hari nak pulang, memang benar 5 hari bagaikan 5 bulan.

Mungkin begini rasanya bila Rasulullah dapat pulang semula ke Makkah setelah lama di Madinah. Bahkan lebih gembira dari itu. Duhai hati, tuan mu memang tengah cuti, tapi kau jangan cuti untuk berfungsi.


No comments:

Post a Comment