Islamic calendar

Monday 30 June 2014

Yang 'Melompat Jauh' Tak Kekal Lama

Malam tarawih yang ketiga. Ku paksakan juga kaki melangkah untuk tarawih ke rumah anak yatim yang di sebelah rumah kerana harus bersendirian. Aku saja yang berstatus penduduk sementara. Agak terasa asing. Tapi mereka jauh sekali dari menganggap aku begitu. Bukankah orang Islam itu satu bangsa?

Malah Bu Nyai, tuan punya panti asuhan itu sungguh gembira sebab saff disebelahnya selalu diisi oleh kehadiranku.

Bacaan Imam tarawih hari ini lebih syahdu dan lebih tenang berbanding sebelumnya. Ayat yang dibacakan pula bukan sekadar '3 Qul'. Alhamdulillah. Lamunan memang suka menyerang bila fokusku hilang. Tapi aku kena lawan dia walaupun dengan payah.

Setelah sempurna 8 rakaat, Sang Imam pun berdiri menyampaikan sedikit amanah dakwah mengisi ruang hati. Alhamdulillah. Tuan Imam boleh masuk Raja Lawak. Lawak memang lawak, tapi berisi rohani.

Tuan Imam mengatakan bulan Ramadhan itu bulan Al-Quran


"(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadhan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur" Al-Baqarah: 185

Al-Quran itu mukjizat teragung Pesuruh Allah yang terakhir antara mukjizat-mukjizat Baginda yang lain. Para Gunung hancur luluh dan runtuh ketika disuruh menerima mukjizat suci ini.


"Sekiranya kami turunkan al-Quran ini kepada sebuah gunung, maka pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan takut kepada Allah. Dan perumpamaan-perumpamaan itu Kami buat untuk manusia agar mereka berpikir" Al-Hasyr : 21

Pada zaman sahabat-sahabat Nabi yang mulia, Al-Quran itu cemilan (jajan, junkfood; dengan kata lain penghibur) mereka. Arah mana kakinya melangkah, Al-Quran lah yang ia sampaikan. Saat rehat, Al-Quranlah yang dibaca. Berbanding zaman dunia tanpa batas ini. Sinetron itu cemilan kita. Facebook itu yang kita tatap pertama di pagi buta menjelang Subuh. Twitter tempat kita mencari kata-kata semangat. Artis di tv itu yang kita ajuk dan ikut gayanya berbanding orang-orang hebat lagi sebuah inspirasi dalam Al-Quran. Nabi Musa, Nabi Harun, Luqmanul Hakim. Mengapa tidak mereka-mereka yang terpilih mengisi kisah dalam mushaf teragung ini kita teladani? Sebab ada tangan-tangan hina yang menjauhkan al-Quran dari kita.

Jadi, kita masih mahu bergelapan tanpa cahaya al-Quran? Kalau tak rela, ambil kembali mushaf tercinta ini dari rak-rak buku yang sudah berdebu. Baca dan tangisi diri kita yang telah menjauhi dan payah mendekatinya. Ramadhan bulan Al-Quran. Kalau tak menyaluti diri dengan akhlak dari al-Quran sekarang sendiri rugi. Kerana tiada bulan selain Ramadhan yang meraikan kalam Allah sebegini sekali.

Kalau belum berkemampuan mengeja alif ba ta, boleh mula mencari gurunya. Kalau dah lancar mengalunkan ayatnya, boleh lah menghabiskan satu juz setiap harinya. Kalau yang membacanya jarang-jarang, bolehlah selalu-selalu mendampinginya. Kerana sesuatu yang bertahap itu kekal lama berbanding yang melompat jauh tapi sekali saja.

No comments:

Post a Comment