Islamic calendar

Thursday 12 March 2015

Mintak Tolong

Mun kita mok mintak tolong orang kan, macam ne bunyi kita nak mintak tolong? Adakah dengan mempercepatkan pertanyaan. Contoh: "Eh tolong ambik buku atas meja ya lok." Mun ngan orang tua macam ne? Mestilah kita akan lembutkan suara dan mintak tolong bait-bait ngan orang ya nak?

Camne mun kita tunggah nama kekasih kita? "O sayang. Pa polah kitak ya?" Mestilah dengan lembut sebab kita sayang gilak dengan orang ya dan kita sik mok sakitkan hatinya bila kita tunggah nya dengan kasar.

So, macam ya juak bila kita berzikir, solat, baca Quran, baca surah al-kahfi..

Berzikir ya umpama kita menyeru nama Allah, Kekasih kita. Kita sebut namanya lepas solat. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar tiga puluh tiga kali. Kita lantunkan zikir matsurat stiap lepas subuh dan asar untuk kita mintak tolong Allah supaya dijaga dan diselamatkan dari belenggu musibah dunia. Kita baca Quran sebab mok tauk kata-kata cinta yang Allah sampaikan kepada manusia untuk jadi panduan hidup yang dah mok tbalit sekarang tok.

Tapi, adakah proper bila kita baca doa, kita percepatkan, bila tengah baca matsurat kita polah benda lain sedangkan waktu ya kita mintak tolong Allah untuk lindung dirik kita. Adakah kita sampe hati mok baca surat cinta (Al-Quran) dari kekasih kita dengan cepat tanpa mok memahami makna nya. Biasalah kan kita tok bukan org Arab. so kita kena belajar lebih mendalam maksud Al-Quran ya.

Bila mulut kita dah lancar untuk melantunkan zikir-zikir kepada Allah, ya yang perlu dijaga sebutannya, sebab bila kita dah hafal, so kita sik perlu lagik mok rujuk teks hafalan kita. then, mulalah kita nak molah benda lain masa tengah berzikir. main handphone, fikir benda lain. lipat baju, nangga laptop.

Sik macam first-first kita nak menghafal zikir atau ayat quran. Waktu mula-mula dolok mesti kita hati-hati menyebutkan setiap patah kata sampe huruf pun kita mok sebut dengan betul. bila salah, kita cepat-cepat betulkan. kita fokus dengan apa yang kita baca. tapi bila dah hafal. macam ya lah tek. kadang-kadang kita sebut apa pun kita dah sik sedar sebab lajunya ayat yang kita dah hafal meluncur keluar dari mulut kita. so, kita cek balitlah, setiap kali kita berzikir, baca quran berdoa adakah proper cara kita bila molah cemya. semoga Allah jaga kita selalu

No comments:

Post a Comment