Islamic calendar

Sunday 17 January 2016

Rugi dalam berniaga

Bila tengah buat skripsi (tesis) ni, rasa berat sangat. Rasa stress pun ada, tapi tak la sangat. Sebab yang 'sangat' tu risau saja. Asyik risau je tak sempat nak siapkan skripsi untuk konvo bulan Mac ni.

Bila kita memilih untuk berjuang ni, umpama kita berniaga. Kita berniaga memanglah sebab kita nak untung. Namun, kita juga memilih untuk mengambil risiko. Risikonya adalah, bila kita berniaga, kita juga boleh rugi. Tapi kita tetap juga kena berniaga supaya kita dapat untung untuk menampung keperluan harian kita.

Macam tulah perjuangan. Kita memilih berjuang untuk hidup yang lebih baik, kita boleh untung (dapat apa yang kita nak) dan kita boleh juga rugi (menemui kegagalan). Jika ditakdirkan kita rugi, itu bukanlah petanda kita akan rugi selamanya. Kita kena terus berniaga lagi dengan cara yang lebih baik, dan belajar dari kesilapan. Dalam berjuang, kita kena anggap diri kita macam bussiness man. Kalau kita 'rugi' dan terus berhenti untuk 'berniaga', our life wouldn't get better. We have to take the risk again and again.

well actually, i wrote this to motivate myself :)


No comments:

Post a Comment